آشنایی با انواع سنگ های ساختمانی

انواع سنگ های ساختمانی

سنگ یکی از مهم ترین عناصر در مصالح ساختمانی به شمار می آید. قابلیت های بسیار زیادی را می توانیم برای سنگ های ساختمانی در نظر بگیریم. حال باید در نظر داشته باشید که انواع مختلف سنگ های ساختمانی وجود دارند که هر کدام نیز ویژگی های بسیار خاصی را به خودشان اختصاص می دهند. ویژگی های بسیار زیادی وجود دارند که می توانیم آن ها را برای انواع سنگ های ساختمانی در نظر بگیریم که می توانیم به دوام و مقاومت بسیار بالا و جلاپذیری و مقاومت سایشی و ضربه پذیری آن اشاره داشته باشیم. در ادامه به بررسی بیشتری در خصوص انواع سنگ های ساختمانی خواهیم پرداخت.

بررسی انواع سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی انواعی دارند که در ادامه به جزییات آنها اشاره می کنیم:

بررسی سنگ گرانیت

گرانیت یک نوع سنگ آذرین به حساب می آید و چگالی و سختی بسیار بالایی را نیز به خودش اختصاص می دهد. البته قیمت بسیار بالایی را نیز می توانیم برای سنگ گرانیت در نظر بگیریم. در هر صورت باید در نظر داشته باشید که استخراج و برش و صیقل آن نیز هزینه بالایی خواهد داشت. از گرانیت می توانیم در بخش های زیربنایی تاسیسات، کف سازی و تزیین داخل ساختمان استفاده نماییم.

سنگ گرانیت نفوذ ناپذیر می باشد و در برابر انواع ضربه ها و نفوذ آب نیز مقاومت بسیار بالایی را از خودش نشان می دهد. سطح گرانیت را نیز می توانیم صیقل دهیم و این کار بر جذابیت آن بسیار می افزاید.

انواع سنگ ساختمان

بررسی سنگ کوارتزیت

از سنگ کوارتزیت برای پوشش دادن بخش های دیوار و نما های ساختمان و البته سطح پله ها و کف زمین می توانیم استفاده نماییم. سنگ کوارتزیت در برابر هوازدگی نیز می تواند مقاومت بسیار بالایی را از خودش نشان دهد. قیمت این سنگ نیز در برابر سایر سنگ های ساختمانی معمولا پایین است. البته استفاده از این گزینه را می توانیم به عنوان یک گزینه اقتصادی در نظر بگیریم.

ظاهر این سنگ به گرانیت شباهت دارد اما می تواند از لحاظ بافتی نیز بسیار سخت به نظر برسد.

سنگ ساختمان

بررسی سنگ مرمر

سنگ مرمر معمولا دارای خاصیت صیقل پذیری بسیار بالایی است و سطح آن نیز شبیه به آینه است. این نوع سنگ جلای بسیار بالایی دارد و رنگ های زیبایی نیز دارد. به همین دلیل می توانیم از آن برای دکوراسیون داخلی و کفپوش ها و ستون ها و پله ها و تزیینات داخل ساختمان استفاده نماییم. مقاومت این نوع سنگ در برابر رطوبت و آلودگی بسیار کم خواهد بود.، بنابراین نمی توانیم از سنگ مرمر به عنوان سنگ نمای ساختمان استفاده نماییم.

سنگ های مرمر رنگ های قرمز و زرد و خاکستری و ارغوانی و سبز را دارا هستند. همین امر بر زیبایی این سنگ در هنگام استفاده می افزاید.

سنگ مرمر ساختمانی

بررسی سنگ مرمریت

سنگ مرمریت از نظر شباهت مثل مرمر نیست. این نوع سنگ آب را به هیچ عنوان جذب نخواهد کرد و در برابر رخداد های آب و هوایی مقاومت بسیار کمی نیز خواهد داشت.  این  سنگ بیشتر در داخل ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سنگ مرمریت در ساختمان سازی

 

بررسی سنگ تراورتن

سنگ های تراورتن نوعی سنگ بسیار پرکاربرد هستند که برای نماکاری ساختمان و دکوراسیون داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند. در خصوص انواع سنگ های تراورتن می توانیم به استالاکتیت و استالاگمیت اشاره داشته باشیم.

 

سنگهای ساختمان

بررسی ماسه سنگ

ماسه سنگ را نیز به دلیل تطبیق پذیری بالایی که دارد در بخش های داخلی و خارجی ساختمات مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توانیم در کفپوش ها و پوشش سقف و بالکن ها و دیوارپوش ها و البته استخرها نیز از این نوع سنگ استفاده کنیم.

ماسه سنگ ساختمانی

بررسی سنگ آنتیک

این سنگ بیشتر در زمینه دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرد.  همچنین به عنوان سنگ تزئینی می توانیم در بخش های داخلی و بیرونی ساختمان از آن بهره ببریم.

بررسی سنگ گابرو

این نوع سنگ یکی از سنگ های تزیینی ساختمان است. در برابر هوازدگی نیز مقاومت بسیار بالایی را از خودش نشان می دهد. به همین دلیل در نماکاری ساختمان و کفپوش می توانیم از آن استفاده کنیم.این نوع سنگ یک نوع سنگ آذرین درونی است که دارای رنگ تیره و بافت بسیار درشت است.

سنگ گابرو

بررسی سنگ دیوریت

این نوع سنگ نیز به عنوان سنگی که در نماکاری ساختمان و کف پله ها استفاده شود، شناخته می شود و  بیشتر در مصالح ساختمانی کاربرد دارد. می توانیم رنگ بندی خاکستری و خاکستری تیره و خاکستری مایل به سبز را نیز برای آن در نظر بگیریم.

سنگ ازاره

این سنگ نیز به عنوان یک سنگ تیشه در نظر گرفته می شود. از این سنگ می توانیم در ساختمان سازی برای جلوگیری از ورود رطوبت در دیوار ها بهره بگیریم.

 

سنگ ازاره

 

سنگ گیوتین

یکی دیگر از سنگ های بسیار جذاب ساختمانی که به عنوان سنگ قیچی نیز آن را می شناسیم، سنگ گیوتین نام دارد. این سنگ یک نوع سنگ دکوراتیو است و در طراحی نمای ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی می توانیم از آن به خوبی بهره ببریم.

بررسی سنگ بادبر( سنگ مالون)

این نوع سنگ که به سنگ مالون معروف است، در حوزه ساختمان سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی نمای خارجی ساختمان ها و پل سازی و تونل سازی و سایر بخش ها می توانیم از این سنگ بسیار پرکاربرد نیز بهره ببریم. در شهر های مختلف نیز مراکز خرید سنگ وجود دارند که شما با مراجعه به هرکدام می توانید سنگ های مورد نظر خود را برای مصالح ساختمانی به طور کامل تهیه نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله ما به بررسی انواع سنگ های ساختمانی پرداختیم و جزییاتش را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که سنگ های ساختمانی دسته بندی ها و انواع مختلفی را به خودشان اختصاص می دهند. هر سنگ نیز کاربرد خاصی دارد. در حالت کلی نیز ما از سنگ های ساختمان برای بخش های مختلف ساختمان سازی استفاده میکنیم. توجه به این نکته نیز ضروری است که با توجه به طرح و نقشه در هنگام ساخت و ساز، اگر سنگ ها در جای مناسب استفاده شوند به سازه مربوطه می توانند زیبایی خاصی را هدیه دهند.

 

آشنایی با انواع سنگ مرمریت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

بستن
منو
دسته بندی محصولات