انواع معادن سنگ ایران

آشنایی با انواع معادن سنگ ایران

معادن سنگ بسیاری در ایران وجود دارد که هر کدام از این معادن در یک بخشی از صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. این معادن شامل سنگ هایی از قبیل آهک، رس، لوح و ماسه و زغال سنگ را شامل می شوند. البته معادن دیگری نیز وجود دارند که از آن ها سنگ های مرمریت و گرانیت و کریستال تراورتن و مرمر جهت تولید سنگ های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی این معادن برای تامین نیازهای کشور ضروری هستند. با این حال در این مقاله ما قصد داریم به آشنایی با انواع معادن سنگ در ایران بپردازیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

کاربردی ترین سنگ های معدن در ساختمان سازی

در خصوص انواع معادن سنگ، می توانیم به معادن سنگ ساختمانی اشاره کنیم که تقریبا سهم بزرگی از معادن را شامل می شود. در هر معدن سنگ ساختمان در ایران نیز سنگ های مختلفی بدست می آید که به شرح زیر هستند:

  •  اولین مورد معادن سنگ مرمریت هستند که چیزی در حدود 54 درصد را به خودشان اختصاص می دهند
  •  در خصوص مورد بعدی می توانیم به معادن سنگ گرانیت در ایران که چیزی در حدود 20 درصد است بپردازیم.
  • معادن سنگ چینی که با نام کریستال شناخته می شود نیز چیزی در حدود 15 درصد را به خودش اختصاص می دهد.
  • معادن سنگ تراورتن در ایران نیز چیزی در حدود 10 درصد هستند.
  • در خصوص معادن سنگ مرمر نیز می توانیم مقدار 1 درصد را در نظر بگیریم.

آشنایی با انواع معادن سنگ در ایران 

بررسی معادن سنگ مرمریت 

در بین انواع سنگ های ساختمانی، معادن سنگ مرمریت جز یکی از مهم ترین ها هستند به طور تقریبی نیز می توانیم در نظر بگیریم که در تمامی استان های کشور نیز این نوع معادن وجود دارند. معادن مرمریت را می توانیم در لرستان و اراک و یزد و اصفهان و کرمان و خراسان و آذربایجان و هرمزگان و فارس پیدا کنیم که در این استان ها بیشتر مورد بهره برداری قرار می گیرند.
همچنین انواع دیگر معادن مرمریت در ایران شامل موارد زیر هستند:

  1. معادن سنگ لاشتر استان اصفهان 
  2. معادن مرمریت دهبید نیز استان فارس
  3.  معادن مرمریت مشکی نجف آباد استان اصفهان
  4. معادن مرمریت آباده فارس
  5. معادن مرمریت هرسین  استان کرمانشاه
  6. معادن مرمریت خوی استان آذربایجان غربی
  7. معادن مرمریت ارسنجان استان فارس 

در خصوص استان های اصفهان و البرز و مرکزی و کرمان و لرستان می توانیم به ترتیب به مرمریت، جوشقان و خوبسنگان، و مهکام، نظرآباد و محلات و جیرفت و گوهر خرم آباد اشاره کنیم.

سنگ مرمریت کرمانشاه

 

 

بررسی معادن گرانیت

گرانیت را می توانیم جز با دوام ترین سنگ های موجود بر روی کره زمین در نظر بگیریم.گرانیت نیز مانند مرمریت از تنوع نسبتا بالایی در خصوص رنگ و طرح برخوردار است. معادن سنگ های گرانیت نیز در سراسر دنیا قرار دارد.معادن سنگ گرانیت ایران نیز بیشتر در استان هایی از قبیل اصفهان، آذربایجان، خراسان، یزد،همدان و زاهدان یافت می شوند. از دیگر معروف ترین معادن در این زمینه می توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  1. معادن سنگ گرانیت مشکی نطنز استان اصفهان 
  2. معادن سنگ گرانیت نهبندان استان خراسان جنوبی 
  3. گرانیت تویسرکان نیز استان همدان 
  4. معادن گرانیت تکاب استان آذربایجان غربی 
  5. معادن گرانیت خرمدره  استان زنجان 

بررسی معادن چینی و یا کریستال

سنگ های چینی و یا کریستال جز دیگر سنگ های ساختمانی هستند که در حدود 15 درصد از کل معادن را در حوزه سنگ های ساختمانی در بر می گیرند. این سنگ های دارای رگه های طوسی رنگ هستند که نسبت به سایر رنگهایی که در آنها وجود دارند بسیار متفاوت است. با این حال معادن چینی و یا کریستال در ایران به شرح زیر است:

  1. معادن سنگ چینی یا کریستال نیریزاستان فارس
  2. معادن سنگ چینی و یا کریستال قروه  استان کردستان
  3. معادن سنگ چرینی و یا کریستال لایبید استان اصفهان
  4. معادن سنگ چینی ویا کریستال ازنا استان لرستان
  5. معادن سنگ چینی ویا کریستال سیرجان استان کرمان 
  6. معادن سنگ چینی و یا کریستال الیگودرز استان لرستان 

در خصوص سنگ های چینی مثل سنگ های چینی نیریز باید بگوییم که این نوع سنگ ها را می توانیم در انواع شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار دهیم. این مورد نشان می دهد که کاربرد این سنگ در حوزه انواع مختلف سنگ های ساختمانی بسیار بالاست.

بررسی معادن تراورتن 

تراورتن نیز جز دیگر سنگ های مهم به شمار می آید. معادن سنگ تراورتن در ایران نیز کیفیت و البته رنگ های متنوعی را به خودشان اختصاص می دهد که البته هزینه و کاربرد متفاوتی را نیز می توانیم برای آن ها در نظر بگیریم. طیف رنگی تراورتن ها نیز از کرم مایل به سفید تا شکلاتی و قهوه ای تیره را به خودش اختصاص می دهد. در ادامه به انواع معادن تراورتن در ایران می پردازیم:

  1. معادن سنگ تراورتن عباس آباد استان مرکزی
  2. معادن سنگ تراورتن تکاب استان آذربایجان غربی
  3. معادن سنگ تراورتن ابیانه استان اصفهان
  4. معادن سنگ تراورتن آتشکوه،حاجی آباد و دره بخاری استان مرکزی

قیمت های متنوعی نیز برای سنگ های تراورتن بر مبنای ویژگی هایی از قبیل استحکام و مقاومت می توانیم در نظر بگیریم.

 

معدن سنگ تراورتن ایران

 

بررسی معادن سنگ مرمر

معادن سنگ مرمر را می توانیم به عنوان آن دسته از معادنی که سهم کمتری از معادن کل کشور را در نظر می گیرند، به آن ها توجه داشته باشیم. این دسته از معادن تنوع بالایی دارند و سنگ های آن نیز در رنگ های مختلف وجود دارد. در خصوص بررسی معادن سنگ مرمر در ایران می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. معادن  مرمر پرتقالی کاشمر استان خراسان رضوی
  2. معادن سنگ مرمر کرمان 
  3.  معادن مرمر سبز شاهین دژ 
  4. معادن سنگ مرمر دیگری جوشقان اصفهان 
  5. معادن  مرمرسبز عباس آباد جلفا 
  6. معادن سنگ مرمر سبزآب باریکه آذر شهر 
  7.  معادن مرمر خلج خراسان 
  8. معادن سنگ مرمر صورتی نقده 
  9.  معادن مرمر سبز توران پشت یزد 

بررسی معادن سنگ گچ

معادن سنگ گچ به شرح زیر هستند:

  1. اولین مورد معادن گچ میانه در آذربایجان شرقی
  2. معادن گچ گروس و صوفیان 
  3. معدن گچ دواواغلی ماکو آذربایجان غربی
  4. معدن گچ خاکی علی آبادچی استان اصفهان

بررسی معادن سنگ آهک

سنگ آهک از دیگر سنگ های با کیفیتی است که در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. معادن سنگ آهک بسیاری در کشور وجود دارد که در ادامه به جزییات آن ها اشاره می کنیم:
اولین مورد مربوط معدن سنگ آهک در منطقه نیزار قم است که همیشه سنگ آهک از آن استخراج می شود و به بخش های مختلف نیز فرستاده خواهد شد.

 در  رودبار استان گیلان نیز یکی دیگر از معادن سنگ آهک وجود دارد که چندین تن سنگ آهک توسط افراد بسیار زیادی در این معدن استخراج می شود.

بررسی معادن سنگ در شهرستان آباده

شهرستان آباده دراستان فارس یکی از مهم ترین شهرستان ها از نظر دارا بودن معادن سنگ است که در ادامه به بررسی معادن سنگ در این شهرستان می پردازیم:

سنگ مرمریت آباده یکی از بهترین انواع سنگ در آباده محسوب می شود که با قیمت بسیار مناسب نیز فروخته می شود. این نوع سنگ به صورت موج دار و بی موج نیز برش داده می شود. البته ما می توانیم طیف های رنگی گسترده ای را نیز برای آن در نظر بگیریم.

در معادن سنگ مرمریت آباده سنگ های زیر تولید می شود:

اولین نوع سنگ، امواج آباده است. در خصوص موارد بعدی می توانیم سگ کرم صورتی آباده، سنگ گل پنبه ای آباده، سنگ آباده رضایی، سنگ کرم آباده، سنگ سورنا، سنگ صبا، سنگ صمیمی ، سنگ ایرجی را در نظر بگیریم.

 

معدن سنگ آباده

 

بزرگترین معدن سنگ ساختمانی ایران در کجا قرار دارند؟

بزرگترین معادن سنگ ایران در استان های مختلفی هستند که در ادامه به مهم ترین و البته بزرگترین معادن در استان های مربوطه خواهیم پرداخت:

  1. معادن سنگ اصفهان یکی از مهمترین مراکز استخراج سنگ در ایران هستند و تقریبا در این استان 89 معدن سنگ تراورتن قرار دارد که برای تامین نیاز داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
  2.  معادن آذربایجان غربی نیز بیش از 4000 تن سنگ را برای نیازهای ساختمانی تولید می کنند و وارد بازار می نمایند. تعداد معادن سنگ در این استان چیزی در حدود 440 عدد را به خودش اختصاص می دهد.
  3. معادن سنگ لرستان نیز از دیگر معادنی هستند که منابع سنگ بسیاری را استخراج می کند. لرستان در حدود یک چهارم معادن سنگی را در خودش دارد. سنگ هایی که در این استان استخراج می شود شامل سنگ های مرمریت و سنگ چینی است که در حدود 70 معدن را به خاطر این سنگ ها به خودش اختصاص داده است.
  4. معادن سنگ استان فارس نیز از دیگر معادن مهم در کشور هستند. معادن سنگی که در این استان وجود دارند بیشتر شامل سنگ های چینی و مرمریت هستند و چیزی در حدود 30 درصد از صادرات سنگ های داخل کشور را به خود اختصاص می دهند. درشهرستان آباده نیز معادن سنگ مرمریت و البته سنگ چینی نیز یافت شده است.
  5. معادن سنگ یزد نیز جز معادنی با تولید بالای سنگ است. از سنگ هایی که در معادن سنگ استان یزد استخراج می شود ما می توانیم به گرانیت و مرمریت و چینی اشاره داشته باشیم. دراین استان نیز چیزی در حدود 1 میلیون و 300 هزار تن سنگ از معادن این استان استخراج خواهد شد. در عین حال ما می توانیم استان یزد را به عنوان یکی از مهم ترین تولید کنندگان و صادر کنندگان سنگ ایران به سایر جهان در نظر بگیریم.
  6. استان مرکزی نیز یکی دیگر از استان هایی است که بیشترین تعداد معادن سنگ را در خودش دارد. در حدود 64 معدن سنگ تراورتن در استان مرکزی قرار دارد و می توانیم بگوییم که بخش بسیار قابل توجهی از نیازهای بازار توسط معادن سنگ استان مرکزی تامین می شود. در عین حال می توانیم تنوع بسیار بالایی را در خصوص معادن برای این استان در نظر بگیریم که جز صادر کنندگان بسیار بزرگ سنگ در جهان نیز به حساب می آید.

نتیجه گیری
در این مقاله ما آشنایی با انواع معادن سنگ در ایران را بررسی کردیم و جزییات مربوط به آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که انواع مختلف معادن سنگ در استان های ایران وجود دارد که در شهرستان آباده معادن سنگ مرمریت و چینی را می توانیم داشته باشیم. این شهرستان تقریبا به عنوانی یکی از بهترین شهرستان ها در زمینه تولید سنگ های مرمریت در ایران به شمار می آید. با این حال به طورکلی کشور ایران از صادر کنندگان سنگ در جهان نیز است.

آشنایی با انواع سنگ تراورتن در ساختمان سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

بستن
منو
دسته بندی محصولات